tirsdag 26. januar 2010

Modernisme.

Oppgave 4, 

Modernisme er en stilform som begynte å vokse frem på slutenn av 1800-tallet. Vi kjenner alle malere som Picasso, Matisse, Cézanne osv.  

Jeg har valgt et bilde som sies å markere starten på den modernistiske kunstperioden. Bildet er malt i 1907 av den berømte Pablo Picasso.



Jeg syns dette bildet er veldig typisk Picasso, med de surrealistiske menneskene og settingen. Man kan ikke noe for å bli fascinert første gang man hviler øynene på maleriet. Det er noe ved det som tiltrekker. Kanskje det er det unaturlige og surrelaistiske ved det eller de rare sammensettingene, noe er det hvertfall.

Maleriet er malt i Picassos "rosa periode". Han hadde tidligere hatt en blå periode da han var dyster noe som skinte igjenom til maleriene sine. I denne rosa perioden virker det som han har fått nytt liv og inspirasjon -mange mener dette er fra maleren Cézanne. "Pikene Fra Avignon" ble faktisk malt til en minneutstilling for Cézanne.

Bildet forestiller fem piker med grove og kantete kropper. Ansiktene deres ligner masker, lik afrikanske stammer bruker. Bildet er fult av geometriske figurerer og man kan lett tenke seg at Picasso har fulgt geometien slavisk da dette maleriet ble malt. 

Jeg, personlig, får et inntrykk av kaos. Dette mye på grunn av fargene, men også grunnet den rare vinklingen i bildet og på jentene. Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg liker bildet eller ikke, jeg er hvertfall veldig fascinert av det. Man får en veldig følelse av at Picasso forsøker å fortelle noe mer enn det vi ser, at det er en hemmelighet ved bildet vi aldri kommer til å lære.


En kunstner i arbeid. Picasso i studio.

Kilder:

 - http://www.daria.no/skole/?tekst=7611

- http://kunsthistorie.com/fagwiki/Fil:Demoiselles-davignon.jpg

 - http://kunsthistorie.com/fagwiki/Modernisme#Modernismens_begynnelse_.281890_-_1910.29

0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden